Thursday, May 19, 2011

KK DISABOTAJ

Ok! Fine!..KK akan ceritakan sedikit kisah benar yang pernah terjadi pada KK melalui sebuah cerpen. Cerpen ini macam mau sama dengan kisah yang pernah terjadi pada KK.

"VISUAL BASIC"


Visual basic merupakan salah sebuah mata pembelajaran dalam semester 5 jurusan Diploma Kejuruteraan Mekanikal yang berkaitan dengan komputer. KK rasa semua pensyarah yang mengajar komputer ni xsuka KK..al maklumlah..KK mang xminat komputer..yang penting ble buat asgnment, tengok movie dan dengar lagu pun da cukup untuk KK tahu. Mo hack apa lancau KK mang not in interested list.

"Bro..cuba kau pastekan kerja yang ko buat tu..da siapkan yang cik pensyarah tu suruh buat tadi?", KK
"Da..pemalas juga kau ni KK..main ja kerja kau", kwn KK.
"Xpaham la bro..kesian aku bro, xpandai komputer..hehe", KK.
"Yala2..", kwn KK.

"KK! Awak ada dengar ke tak saya mengajar tadi kat depan tu?apsal awak dengar music pla kat belakang ni?!", cik Pensyarah.
"Xda cik..bosanla cik..yang cik cakapkan tu pun benda kat dalam nota ni..", KK
"Mana kerja awak?saya nak check", cik Pensyarah.
"Ni haa..", KK -KK menunjukkan hasil kerja kwn KK yang telah KK edit sedikit pada cik Pensyarah..hehe.
"Hmm!", cik Pensyarah geram.

Begitula rutin tabiat dan petua amalan KK ketika belajar dulu..best. Mudah dan xpernah gagal. Walaupun begitu, setiap asginment yang diberi, kalau yang buat kat rumah, KK xpernah buat dengan meniru. Even bertanya sekalipun pada kwn2. Di situlah KK dapat menilai tahap kebodohan KK macammana.

Sehinggalah pada asignment yang terakhir..di mana tiada seorang pun yang kat dalam kelas KK dapat menyiapkannya..kerana sukar dan xda dalam nota yang cik Pensyarah selalu tolong bacakan itu kepada kami. Dan hanya KK yang dapat menyelesaikannya hasil membuat research melalui buku2 di perpustakaan seluruh Kota Kinabalu sehingga ke perpustakaan UMS(tapi KK da lupa dari mana dapat buku yang dapat menyelesaikan asgnment KK tu dulu). Dalam buku tu pun bukan bulat2 jawapan di beri,tetapi hanya pembayangnya sahaja yang diberi. Lalu "kod" itu KK kaji dan eksperiment kan sehingga xtidur malam, sehingga KK dapat selesaikannya. KK sangkakan KK la orang yang terakhir menyiapkan asgnment terbabit, kerana KK dapati tarikh luput menghantar asgnment telah pun berlalu 3hari. Dengan rasa kecewa dan merasakan KK akan gagal KK meletakkan hard copy dan soft copy asgnment KK di lokar cik Pensyarah.

Tibalah kelas terakhir Visual Basic..

Sebelum waktu kelas tiba..
"KK..kau da siap ka asgnment Visual Basic?", kwn KK yang selalu KK copy kerjanya di klas..
"Da..ari isnin tu aku hantar..lambat aku hantar..napa?ko belum siap meh?", KK
"Uina jo..nda kau pandai membagitau yang ko da siap buat asgnment tu..susah, gila!", kwn KK
"Ya..tu la aku lambat hantar..pa yang aku mo bagitau kau, ntah betul ntah tidak yang aku buat tu..karang salah lagi", KK
"Cuba ON laptop ko kejap nak tengok pa yang ko da buat..", kwn KK
"Kejap..", KK
"Ni haa..aku buat ni xikut apa yang cik Pensyarah tu pernah ajar sebab kau tau jugakkan..ni aku ambil kod ntah apa2 ntah ja ni..tapi 'menjadi' juga la..hehe.. Kau punya da siap?", KK
"Susah gila! Dalam kelas kita ni sorang pun belum hantar lau ko mo tau!! Kau la orang pertama dapat buat asgnment ni! Ni pendrve, ko pastekan ma aku..", kwn KK
"Ah..temberanglah kau tu..xkan budak pandai kelas kita pun xdapat buat?", KK
"Sumpah KK! Lau xpercaya, kau tengok ah..", kwn KK.
"Wey geng! KK dapat buat asgnment Visual Basic la!! cepat kamu!!",kata kwn KK kepada semua rakan sekelas..

Memang betul seperti yang kwn KK katakan tu..dengan cd kosong dorang suruh pastekan direct. Si bodoh ni juga last2 dorang cari minta tolong..KK rasa terharu KK dihargai juga akhirnya..

Kini tibalah waktu kelas Visual Basic..
"KK! Asgnment kamu mana?!", cik Pensyarah.
"Saya da hantar la cik, kat lokar cik Isnin lepas", KK
"Xde pun saya tengok?!", cik Pensyarah.
"Adala cik! Sumpah!", KK marah.
"Ok..mari ikut saya ke bilik pensyarah, check semula asgnment awak tu", cik Pensyarah.

Setelah di periksa, tiada. Kembali semula di kelas..lalu mula sedikit pertengkaran..

"Awak jangan nak tipu saya! Saya akan gagal kan awak, paham!", cik Pensyarah
"Ok! Kasi gagal sajala!", KK marah
"Cik! KK da hantar la cik! Ni cd nya!", tiba-tiba satu suara muncul dari belakang disebalik kekecohan pertengkaran kami..KK terlihat seseorang yang TOP kepandaiannya baru masuk kelas tanpa disedari cik Pensyarah lalu memberikan sekeping cd iaitu cd KK kepada rakan yang bersuara tadi itu.

-The End-

2 comments: